følte, at jeg var på reparation, forlod vi Cape Maclear omkring kl. 05:30. Vi kom ombord på bagsiden af ​​en marmelade pickup til den ujævne 1,5 timers tur til Monkey Bay. Fra Monkey Bay gik vi ombord på en stor bus til Salima.

Turen var omkring 4 timer, og mens jeg havde et ret godt sæde med kun et par mennesker, der var proppet i gangen, sad Dariece foran, hvor hun bogstaveligt talt havde en kvinde, der sad på skødet på grund af mangel på plads! Da folk gik ombord på bussen, satte de deres bagage på hendes skød for at komme videre, og fortsatte derefter med at videregive deres børn til hende for at blive videresendt til den rette forælder eller værge nær bagsiden af ​​bussen. Hun var også ansvarlig for at pakke bagagen foran på bussen.

Naturligvis var hendes rejse mindre behagelig end min. Da vi ankom til Salima, måtte vi vente i en time og høfligt uddelte “No Thank-yous” til snesevis af leverandører, der solgte alt fra samosas til hæftemaskiner. Endelig ankom bussen, og selvom vi løb foran på den efterfølgende pøbel, da vi kom på bussen, vidste vi, at der stadig ikke var et sæde.

Pludselig følte vi os dårlige for alle de gange, vi forbandede de mennesker, der var proppet i gangen på andre bussture, for nu var vi dem, der stødte og faldt overalt i mennesker. Bussen var fuld til det maksimale. Og der var ingen steder at lægge eller sidde, kun stående plads til at læne sig og svede. Bussen var usædvanligt varm, og vi endte med at stå i ca. 3 af den 6 timers rejse.

Da vi satte os ned, var vores ømme, og vores arme sov fra at holde fast ved hovedskinnerne.

Jam pakket bagpå en pick-up truck fra Cape Maclear til Monkey Bay

Da vi endelig sparkede lidt tilbage, begyndte vi at tale med en lokal journalist ved navn Benson. Umiddelbart i starten af ​​en samtale med en lokal, der taler godt engelsk, går alarmer af, at han vil bede om noget. Desværre har erfaringerne lært os, at hvis de taler godt engelsk i Afrika, og de starter med samtale, er de normalt udflugtsguider, butiksejere eller donationssøgere.

Det er uheldigt, at vi har dannet denne kyniske opfattelse, fordi vores nye ven Benson [viste sig at være] en meget ægte fyr, og vores første tøven var unødvendig og sandsynligvis mildt stødende. Efter at have talt med Benson om alt fra livet i Malawi til Gud vs. Evolution, inviterede han os til at møde ham og hans kæreste til middag. Igen gav vores rejsendes instinkt os blandede signaler, og vi gav måske en foreløbig. Efter at have talt meget mere tog vi en beslutning om at mødes på en indisk restaurant i Mzuzu til middag.

Dariece og jeg checkede ind på vores hotel og gik lige mod restauranten. Benson og hans kæreste dukkede op kort efter, og vi sad og spiste den lækre mad, mens vi chatte meget mere om vores forskellige liv på modsatte sider af verden. Da vi var færdige middag, kom regningen, og Benson insisterede på at betale.

Måltidet var endda meget mere end Dariece, og jeg ville normalt bruge, så jeg insisterede på, at vi betaler. Benson tullede ikke, han blev fundet ud af at betale regningen, der beskrev, at han inviterede os, så det var på ham. Denne grundlæggende generøsitet havde en dybtgående indflydelse på vores opfattelse af Malawi -folket.

I 3 uger i Malawi blev vi plaget for penge af lokalbefolkningen fra landsby børn til voksne kvinder. I andre afrikanske lande blev vi næppe observeret, men i Malawi, desværre havde vi ofte haft lyst til at gå dollarskilte, hvis tilstedeværelse kun blev accepteret af muligheden for velgørenhed. Benson mindede os om den venlighed, som det afrikanske folk kan vise sine gæster, og at hvis folket ikke bliver sluppet af ferieindustrien, behandler de dem med den største respekt.

Vi var begyndt at blive modløs af den sociale økonomiske barrikade, vi følte mellem os og lokalbefolkningen. For sjældent i Malawi havde vi mødt en lokal person, der så os som en æret gæst snarere end en potentiel klient. Bensons handling af venlighed var en af ​​de mest generøse, vi havde oplevet.

Har jeg nogensinde mødt turister på en bus i Canada og inviteret dem til middag og derefter dækket en regningækvivalent i lokal indkomst til omkring $ 200? Nej. Det ville simpelthen ikke sandsynligvis ske i et vestligt land. Det dækkede ikke bare regningen, det ægte venskab, han hjalp med at smede med os på en så lille tid, var langt meget mere værdifuld. Den sociale samhørighed og kommunale mentalitet, du finder i disse udviklingslande, er noget, vi længe har tabt i Vesten, og jeg takker Benson og mennesker, vi har mødt som ham, for at have vist os, hvordan verden skal være.

En normal malawisk hytte på vej til Mzuzu
Den næste morgen så Benson os væk, og vi udvekslede e -mails og telefonnumre, før de skiller måder. Vi forsøgte at ændre penge ved forbuddetKS i byen, men valutakursen i Malawi er et rod (sammen med manglen på benzin, forsyninger, medicinske genstande osv.) Så vi var nødt til at prøve lykken ved grænsen.

Vi fangede en mini-bus fra Mzuzu mod grænsen. Turen trak på et par timer længere, end den var beregnet til, før bussen sputterede ud og brød sammen på siden af ​​motorvejen ikke 20 km fra sin destination. Dariece og jeg kom af bussen, lavede jordnøddesmør sandwich og fangede derefter heldigvis en tur ind i byen med en slægtning til en af ​​passagererne.

Vi kom ind i byen, før hans bil løb tør for gas og sputterede til et stop, heldigvis ca. 500 m fra busstationen. Vi gik til stationen og havde en overførsel klar til at gå til grænsen. Igen prøvede jeg at ændre penge, denne gang på det sorte marked. Forstyrret over satsen (at miste 25%) tog jeg en beslutning igen om at prøve vores held ved grænsen. Bilen tog os med til grænsen, hvor vi blev mobbet af taskehåndterere og udflugtsguider.

Efter at have undgået chikane gik vi omkring 700 m gennem indvandring og gennem Tanzania. På dette tidspunkt gik solen ned, og vi var udmattede. Vi checkede ind på indvandring og begik derefter en stor fejltagelse ved at springe Exchange Bureau over og skifte penge (for en lidt bedre sats) med en af ​​de sorte markedsførere ved grænsen.

Vi havde ændret sorte markedspenge før uden problemer, men den hektiske atmosfære blandet med vores udmattelse var katalysatoren for den mindre katastrofe, der skete næste. Vi var taktisk omgivet af et dusin eller så folk, der hylede på os for forskellige tjenester. Busser, taxaer, motorcykler, pengeændring og mere. I forvirringen forsøgte vi tåbeligt en transaktion.

Jeg holdt mine penge i lommen, mens svindleren udmattede sin valuta foran eller vores øjne. Vi foretog beregningen på telefonberegneren og alt var godt. Vi byttede derefter stabler af penge, mens han tællede de penge, jeg havde overdraget ham. Derefter udbrød han, at jeg ikke havde betalt ham nok, fordi han sagde, at udvekslingen var 7,5 ikke 8. Jeg sagde nej, det var ikke det, du sagde, og tog mine penge tilbage og overleverede ham tilbage.

Da jeg tænkte, at jeg havde undgået en afvigende, satte jeg mine penge tilbage i lommen og gik frustreret af. Da vi kom til bureauet og fortalte pengene, vidste jeg hurtigt, at jeg var blevet dyppet. Mens han holdt min stak af noter, foldede han i massekonfusionen en fjerdedel af regningerne i håndfladen, og da jeg tog mine penge tilbage fra ham, fik jeg kun de andre 75% af kontanterne, mens han fik resten.

Vi mistede omkring $ 40 til ham, hvilket ikke lyder som meget, men det faktum, at vi blev svindlet, var meget vanvittigt. Vi kan godt lide at tro, at vi er “krydret” og dermed mindre tilbøjelige til sådanne tricks, men vi blev ydmyge af vores dumhed på denne.

Da vi krydsede grænsen, var det Pitch Black, og vi forsøgte at finde en tur til den nærmeste by. Afrika er ikke et sted at vandre rundt om natten, så en mindre panik begyndte at gå ind, da vi blev overfaldet af en meget aggressiv pøbel af taxachauffører, private bilister og busdrenge.

Heldigvis havde en lokal mand, som vi havde mødt på taxaturen, set vores frygtelige indrejse i sit land, så han følte sig tvunget til at hjælpe. Han fik os til en tur, der tog os med til den støvede transitby Kyela, hvor vi checkede ind på et overraskende rent hotelværelse. Vi gik ud for at finde noget mad og var skuffede, men ikke overrasket, af den substandard kylling (som vi ikke spiste) og bunken med kolde bønner og ris.

Det er tidspunkter som disse i rejser, når vi kommer tilbage til vores hotel sultne og udmattede, efter at have været proppet i busser og revet af og råbt af touts, at vi bliver mindet om, at det ikke er alle strande, øl og BBQ’er!

Dreng på siden af ​​vejen på vej til Mbeya, Tanzania

Den næste dag gik vi op til en anden støvet by, Mbeya, hvor vi tog en beslutning om at blive en aften og sparke lidt tilbage efter vores hektiske rejseoplevelse dagen før. Igen kunne vi ikke finde nogen god mad og gik i seng på en mave fuld af ris- og chokoladestænger.

Dagen efter gik vi mod Dar Es Salaam, hovedstaden i Tanzania, på en 12 timers busstur. Vi forventede fuldt ud at blive proppet med kyllinger og bagage, men blev behageligt chokeret, da bussen dukkede op, og alle havde plads. Det var også en ny bus med A/C !! Fantastiske.

Vi var så vant til den smertefulde transport gennem Mozambique og Malawi, at vi havde glemt, at rejsedage kan være en behagelig, angst gratis oplevelse. Det viser sig, at det er sådan, at busserne er i Tanzania, ikke meget mere stående i gangen, ingen meget flere kyllinger, og der var ikke engang nogen børn om bord. Vi ankom til Dar es Salaam om natten, tog vores førerhus tilSafari Inn Hotel, hvor vi checkede ind i vores rene værelse og endelig fandt et respektabelt måltid for første gang på 3 dage, før vi sov.

Smuk kirke, Dar es Salaam, Tanzania

Vi tilbragte 3 dage i Dar es Salaam og igen var vi for det meste travlt med vores “backpacker -ærinder”, vi måtte løbe. Organisering af en safari, bookingrum, booking busser, send nogle e -mails, passe på et rejseforsikringskrav osv. Vi havde en chance for at besøge det lokale fiskemarked, som var en af ​​de bedste, vi havde set, mest for den store størrelse af den Fisk på borde og den måde, fiskeren auktionerede på til et bord med penge, der kastede kunder.

Fiskere ved bredden af ​​Dar es Salaam, Tanzania

Et massivt sværdfiskhoved på fiskemarkedet, Dar es Salaam, Tanzania
Der var et afskåret sværdfiskhoved på et bord, der bogstaveligt talt var større end mig. Jeg kunne ikke forestille mig at tilslutte sig den ting på en fluestang! Alt i alle vores første indtryk af Tanzania var ikke så gode. At blive flået ved grænsen, ikke være i stand til at finde mad og bo i støvede byer med intet meget mere end et æsel og en tankstation. Heldigvis var Dar Es Salaam et alvorligt skridt op fra den sydlige ende af landet, og snart ville vi finde ud af, at resten af ​​Tanzania er en rejsendes tilflugtssted med store seværdigheder og masser at gøre.

Kan du lide dette indlæg? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geder på vejen er en Amazon -associeret og også et tilknyttet selskab for nogle andre detailhandlere. Dette indikerer, at vi tjener provisioner, hvis du klikker på links på vores blog og køber fra disse detailhandlere.