Uncategorized

En vandretur at huske: Trekking til Ala-Kul & Altyn Arashan i Kirgisistan

Vi tog en beslutning om at tage vores vandring til Ala-Kul og Altyn Arashan uden en guide, og det var en af ​​de mest sensationelle og udmattende vandrende har nogensinde gjort. Vi vandrede Annapurna -kredsløbet i Nepal, som bragte os op til 5.416 meter, men det var en gradvis hældning, og da vi ramte passet, var vi i form. Ikke denne gang! For Ala-Kul-Altyn Arashan Trek havde vi kun 1 dag til at akklimatisere og komme i form, og vi følte det på den konsistente hældning op til Ala-Kul-passet.

Planlægning af vores rute på Ferieoplysningskontoret i Karakol
Vi startede fra Karakol og tog en Marshrutka op til indgangen til Ala-Kul Nature Reserve. Vi betalte vores indgangsgebyr og startede den gradvise vandretur langs Karakol -floden. De første 4 timer af vandreturen var relativt let. Vi svingede vores vej gennem dalen og gik forbi små landsbyer og yurts undervejs.

Opdatering 2018: Der er nu Yurt -lejre med regelmæssige intervaller langs ruten. Du finder omkring 5 mellem flodovergangen på dag 1 (når det begynder at blive virkelig hårdt) og Altyn Arashan. Så hele vandringen kan gøres let uden telt eller mad nu (de kan levere alt: Alt hvad du har brug for er snacks, vand og ordentlig tøj!).

Der er nu en ny lejr, som du kan bo på efter dag 1 (nær Sirota Hut). Gebyret er 800 som for et 4 -personers telt med en brændeovn. Der var også små yurts til rådighed for 1000 SOM. Mad var 300-400 som/måltid.

Læs mere: 10 ting at gøre i Karakol (der ikke involverer vandring)

Efter 4 timer nåede vi en bro, der førte til østsiden af ​​floden. Herfra begyndte den rigtige vandretur. Det var et solidt 2 timers træk, lige op, for at nå en lille skovklædt kabine beliggende i den høje alpine skov på ca. 3000 meter. Her ville vi oprette lejr for natten.

Vores campingplads for natten (3000 meter)
Den aften, med lyden af ​​floden, der skynder sig ned ad dalen bag os og glimtet af et utalligt antal stjerner over os, tændte vi en ild og byttede rejsehistorier med tre andre rejsende, der havde rejst den dag.

En bedste ende på den bedste dag

Om morgenen, med solen, der stadig var skjult bag de skyhøje klipper og markerede vores kørselsretning, begyndte vi vores opstigning. Næsten med det samme klatrede vi op ad stejle klipper ved siden af ​​et brølende vandfald. Åndedrætsløs fra både udmattelse og den rene appel i vores omgivelser kæmpede vi for at koncentrere os og holde vores øjne på vores fødder i stedet for salig at kigge ud i de gyldne klipper, der brød ud fra dalen omkring os.

Det var ikke let at prøve at koncentrere sig om vores fod. Nu kan du se hvorfor!
Med hver ti skridt fremad var vi nødt til at stoppe og lade vores lunger at indhente og absorbere det lille ilt, der var tilgængeligt i højhøjde. Vi var absolut ikke så i form, som vi troede! Endelig efter en hård stigning kom vi over et sidste topmøde, der afslørede Ala-Kul i al dens turkis skønhed.

Vi blev lamslåede af den mousserende lykke fra denne lille alpine sø. Puddled under de ujævne stenede klippetoppe i den ala-for bjergkæde, dens lyseblå overflade kontrasterede smukt med de høje bjerge og den dybe blå himmel ovenfor. Fotos kan simpelthen ikke gøre Ala-Kul nogen retfærdighed.

Smuk Ala-Kul (3.532 meter)
Vi stoppede her for en hurtig bid at spise og genopfyldte vores vand. Herfra fulgte vi kystlinjen i et par hundrede meter, før vi begyndte endnu en stejl stigning til Ala-Kul-passet på 3.800 meter. Denne sidste stigning var den sværeste, da luften blev tyndt, vores manglende forberedelse og akklimatisering blev evmorisk synlig.

Den sidste (ekstremt vanskelige) opstigning begynder
Endelig, efter en lang hård stigning, var vi nået til passet! Dariece og jeg elsker trekking, og vi siger altid, at vi kan lide de lave niveauer, hvor vi ikke behøver at skubbe vores kroppe til ekstreme. Men hver gang det bliver vi belønnet med en fantastisk alpint natur som Karakol -dalen, er vi klar over, at det hele er helt værd.

På den sydlige side af passet lå den blændende, surrealistiske udseende Ala-Kul-sø, og på den nordlige side lå Kel’Deke Valley, der er frynset af de massive Terimtor-bjergene, der så ud til at gennembore himlen med deres snedækkede toppe.

Begge sider af Ala-Kul-passet
Vores nedstigning var at være pludselig og lidt farlig. Mangler den “rigtige sti”, valgte vi utilsigtet klippeskilden tilbøjelig grushældning på den fjerne østlige kant af passet. Vi befandt os snart på ski ned ad siden af ​​et bjerg, stejl nok til, at et falskt skridt ville have stavet katastrofe. Hvert skridt ind i den løse skifer sendte fødderne glidende nedad i 5-10 meter. Vi faldt sandsynligvis ned på 500 meter på 15 minutter!Dariece modigt ski ned ad den anden side af passet (det er meget stejlere end det ser ud)
Efter den vanskelige, dobbelte sorte diamanthældning nåede vi endelig en relativt rolig sti, der førte nordøst og dybt ind i Kel’Deke Valley. Mountain Run-Off har velsignet i disse sommergræsarealer med grøn græsplæne og lyseblå bæk, der skærer gennem dalen, når de slynger sig ned mod vores endelige destination, Altyn Arashan.

Den fantastiske Kel’Deke Valley på den anden side af Ala-Kul-pasningen
Da vi nåede de nederste kanter af dalen, begyndte vi at se færre trailmarkører og til sidst slet ingen. Vi befandt os langt væk fra enhver normal sti og begyndte at bekymre os om, at vi var tabt. Vi kan godt lide at være “uden for den slagne vej”, men ikke helt tabt! Endelig, efter nogle farlige flodovergange, gik vi sammen med stien og fandt vej til Altyn Arashan, en fantastisk alpine landsby beliggende ved mundingen af ​​Anyior Valley, med den enorme Pik Pilatka -bjerg, der truer mod syd.

Vores campingplads
På dette tidspunkt havde vi vandret i 9 timer, og vores kroppe var helt slidt. Efter at have båret mellem 10-15 kg hver på ryggen hele vejen, var vores muskler i meget behov for en vis afslapning. Heldigvis er Altyn Arashan kendt for sine naturlige varme kilder. Vi oprettede vores telt i nærheden af ​​Arashan Travel Hotel (ikke rigtig et hotel, bare et nedslidt hus) og lejede vores egen private hot Spring Hut.

(Beklager, ingen fotos af den varme forår, vi var bogstaveligt talt for ømme til at løfte vores kamera)

Vandet i foråret var usædvanligt varmt, og det beroligede med det samme vores ømme kroppe. Vi gennemvædet og flydede i cirka en time, før vi gik tilbage til teltet og generelt udgav kulde omkring 8:00.

Den næste dag vågnede vi omkring 7:00 og startede den 3 timers vandretur tilbage til civilisationen, hvor en taxa ventede på at tage os tilbage til Karakol. Jeg skriver dette indlæg næsten en uge efter at have afsluttet vandringen, og vores kalvemuskler er stadig meget ømme! Selve vandringen var absolut betagende (på meget flere måder end én), og vi vil absolut anbefale det til medrejsende som en af ​​de største vandre, vi nogensinde har gjort!

Vandreture langs Arashan -floden

Vi har skrevet en guide til Trekking Ala-Kul og Altyn Arashan fra Karakol, klik her for at læse dette indlæg! Og hvis du vil have en meget mere off-track trekking-tur, skal du gå til den nærliggende landsby Jyrgalan (45 minutter fra Karakol) for at tjekke Keskenkija Trail, som vi lige har markeret i juni 2017! Der er også masser af andre vandreture i området. Tjek disse to artikler, vi skrev:

Trekking i Kirgisistan: Vores oplevelse af markering af den nye Keskenkija Trail

Trekking i Jyrgalan: A How-to Guide til Keskenkija Trail

Overvej også at tilbringe nogen tid i byen Karakol, der er meget flere ting at gøre der, end du måske tror! Tjek vores indlæg af de 10 bedste ting at gøre i Karakol (der ikke involverer trekking)

Hurtige ideer til vandring til Ala-Kul & Altyn Arashan:

Opdateret 2018:

I Karakol boede vi på Madanur Hotel (500SOM/PERSON/NT)

Tag Marshrutka nummer 101 fra foran Neofit Guest House i Karakol (20 minutter/ 10 som gå til sidste stop)

Der er også en Mashrutka fra hovedvejen. Det er 30 som/person

Betal 250 som indgangsgebyr ved parkporten, hvor Marshrutka stopper

Betal 150 som / telt på vandringen

Første dag til træhytte 16 km 6-7 timer

Anden dag til Altyn Arashan 17 km 7-9 timer

Tredje dag Trek 3 timer til Asku

Kort over areal er 300 som købt fra destinationen Karakol -kontoret (bedre at downloade det på kort.me)

Camping på Arashan Travel Hotel 100 Som / telt (sovesale ikke værd)

Ezla Guesthouse er det første pensionat, når du ankommer. Sovesale 300 som. gratis til lejr

Privat varm forårshytte 200 som / person

Taxi fra Asku til Karakol (25 minutter – 400 som/bil)

Jeep kan også indstilles fra Altyn-Arashan helt tilbage til Karakol, det er 4000som for det hele

Særlig tak til twostaywild.com for at hjælpe med de opdaterede 2018 -oplysninger.

Tjek vores Trekking Ala-Kul & Altyn Arashan Video!

Kan du lide denne artikel? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geder på vejen er en Amazon -associeret og også et tilknyttet selskab for nogle andre detailhandlere. Dette indikerer, at vi tjener provisioner, hvis du klikker på links på vores blog og køber fra disse detailhandlere.